Уикенд приключение: Ски туринг до една от най-високо разположените хижи - "Иван Вазов"

През зимата планината е като сцена от приказка. Всичко около теб е бяло, снегът хрупа под краката ти, а белите полета наоколо носят чувство за чистота и спокойствие. Преходът през зимата от новата хижа "Рилски езера" до хижа "Иван Вазов" предлага няколко часа приключение на фона на уникални природни пейзажи. Това е една от най-отдалечените и високо разположени хижи в България. Дали пеша или със ски, този преход ще те остави приятно изморен, а гледките, които ще получиш в замяна, са несравними. Повече за това зимно планинско приключение разказвам в следващите редове.

Новата хижа "Рилски езера"

Х. Рилски езера (нова) – циркусът на Седемте рилски езера

Денят ни започна рано сутринта с качване от Паничище до новата хижа „Рилски езера“ със седалковия лифт. След бърз чай на хижата, залепихме коланите и тръгнахме покрай ски влека и за по-малко от 30 мин бяхме на билото над нея. Хванахме наляво и се спуснаме към циркуса на Седемте рилски езера, като оставихме зад гърба си глъчката от скиорите и бордистите в курорта. По това време езерата спят зимен сън под дебела снежна покривка, почивайки си от тълпите туристи и планинари, прииждащи през лятото. Пред нас се откриха гледки към върховете Отовица и Кабул, а зад нас в далечината се подаваше Витоша.

Покрай влека; снимка: Ани
    Спускане към циркуса на Седемте рилски езера
    Зад нас остава курортът, а вляво над облаците се подава Витоша
    Спускане
    И отново изкачване
    Назад към Бъбрека
    Езеро Окото под сняг

Циркусът на Рилски езера – Раздела

След стръмно изкачване покрай скалите на Отовица, се озовахме при езеро Окото, което също беше покрито със сняг. След кратка почивка последва най-трудната част от прехода – изкачване до Раздела. Билото се намира на 2410 м. н.в. и предлага 360 градусова гледка към Рила. Денят беше ясен и слънчев за наш късмет. Раздела се явява кръстопът на няколко туристически маршрута. Нашият продължаваше на запад към хижа "Иван Вазов".

Започва най-трудното изкачване вдясно
    Окото отвисоко; снимка: Ани
    Вече сме горе и от едната ни страна се открива гледка към Мальовица
    От другата към Пазар дере
    И към Калините и х. Вазов
    Спускане към х. Вазов

Хижа "Иван Вазов"

Последната част от маршрута ни беше спускане по склоновете над "Иван Вазов". Необятните полета изглеждаха готови да бъдат карани цял ден, но снегът беше далеч от това, което очаквахме. В крайна сметка направихме само по едно спускане и се настанихме опред. Това беше първото ми ходене на х. Вазов и ми беше любопитно да я видя, тъй като бях чувала интересни неща за нея. Бяхме посрещнати от хижаря и с домашна бира в ръка на припек изчакахме да стане готово хапването. Съзерцавахме Калините срещу нас и наблюдавахме прииждащите туристи.

Основната сграда
    Далеч от шума и градската суета
    Гледките от това мястоса уникални
    Този четириног приятел живее тук
    Райско място
    Хижа "Иван Вазов" се намира на 2300 м. н.в. в местността Голямо Пазардере. Сградата е двуетажна и капацитетът й е 73 места. До нея има допълнително 6 бунгала. В хижата има санитарен възел, вода, отоплява се с печки. На долния етаж има 2 уютни столови помещения. Кухнята е вегетарианска, но ястията са вкусни и приготвени с много подправки. Предлага се домашна бира, домашно вино, ракия. Сутрин има обичайните за хижа закуски, кафе, чай.

Домашна бира и хубави гледки
    Едното от общите помещения
    Една от ремонтираните стаи, която се отоплява с печка на дърва
    Интериорът на стаите е доста интересен
    Сувенирите в стаите
    Туристи и скиори прииждат към хижата
    На следващия ден; снимка: Ани

Към вр. Върла и връщане наобратно

На другия ден оставихме хижата и тръгнахме към вр. Върла, който се извисява на 2593 м. н.в. Пресякохме Пазар дере и когато стигнахме до подножието, видяхме, че склонът беше на пера. Това отказа някои от нас да се изкачат чак до върха за спускане. Денят беше слънчев и топъл и времето позволяваше да правим дълги паузи. Последва пантене през Пазар дере, докато стигнем до изкачването към Раздела. Върнахме се по същия път, като направихме 2 хубави спускания към Окото и Бъбрека.

През Пазар дере към връх Върла
    Стигането до върха е бързо и лесно
    Белите полета под Раздела
    Поглед към Калините от Пазар дере
    Групата ни на връщане; снимка: Ани
    Спускане към Окото
    Така приключи нашият уикенд със ските и бордовете до хижа „Иван Вазов“. Два дни далеч от градския шум, без обхват, без интернет, с вкусна храна, хубаво време и приятна компания. Преходът до х. Вазов не е лек и отнема около 6-7 часа, като зависи от темпото на групата. Маршрутът е разнообразен и изборът на подходящо време за него през зимата е от важно значение. Хижата посреща гостите на планината с алтернативната си атмосфера, а гледките около нея дълго не могат да бъдат забравени.